perjantai 1. helmikuuta 2019

Sähköauto tilaukseen

Oma sähköautoilu alkoi viime vuoden huhtikuussa kun hankin Opel Amperan. Sehän ei siis ole täyssähköauto vaan hybridi. Ampera poikkeaa tavallisista hybridiautoista sikäli, että se kulkee ensimmäiset 40-60 kilometriä pelkällä sähköllä ja vasta sen jälkeen käynnistää bensamoottorin. Toki talven kireimpinä pakkaspäivinä, bensamoottori on käytössä koko ajan.
Ampera on vuodelta 2013 ja ostohetkellä sillä oli ajettu noin 80tkm. Hain sen tamperelaisesta sähköautoihin erikoistuneesta autotalo Ampeerista. Auto oli heidän toimestaan tuotu Hollannista missä sähköautoilu boomi on huomattavasti pidemmällä kuin meillä täällä Suomessa ja siksi sieltä viedäänkin vanhempia sähköautoja ulkomaille. Maksoin osotohetkellä Amperasta noin 20 tuhatta euroa. Nyt vuosi ja 10tkm ostohetken jälkeen on hyvä arvioida miten hankinta onnistui.

Miksi päätin vaihtaa Amperan pois ennen kuin se oli ollut vuottakaan omistuksessani?

Talvella ilmastointi vie huomattavasti enemmän sähköä, auton toimintasäde sähköllä ajettaessa jää alle 40 kilometrin. Kuljen päivittäin autolla töihin ja harrastuksiin, siksi akun kapasiteeti on näin jälkikäteen sanottuna yksinkertaisesti liian pieni. Itse ainakin kypsyin siihen, että autoa pitää ladata päivittäin.  Se onkin ehkä päälimmäinen syy miksi päätin vaihtaa Amperan näinkin pian.

Toinen merkittävä syy, hybridiksi tämä auto vaikuttaa melko janoiselta. Mitään tarkkaa analyysia en ole asian tiimoilta tehnyt mutta tämän kaltainen perstuntuma on vähitellen syntynyt.

Viimeinen, ehkä ei niin merkittävä seikka. Ampera ei mahdollista Spotifyn soittoa (tai mitään muutakaan musiikkiohjelmaa) bluetooth:n kauttaa. Itse tykkään melko paljon musiikin kuuntelusta joten bluetooth:n puute tältä osin on ollut yllättävänkin ärsyttävää . 

Siinä lienee tärkeimmät syyt...

Kuva 1. Lähes "savuton" Opel Ampera

















Haussa oli täyssähköauto, jonka toimintamatka olisi järkevän suuruinen. Mietin hankinnan yhteydessä myös, että onko järkevää hankkia autoa omaan omistukseen vai mahdollisesti leasata se. Sähköautojen tekniikka kehittyy tällä hetkellä todella nopeasti. Siksi juuri hankittujen sähköautojen vuotuinen arvonalenema saattaa yllättää autojen omistajat pahemman kerran. Siksi päätin enemmin leasata auton kuin hankkia sitä omaan omistukseeni. Sopimuksen sisällöstä riippuen, leasing auton ylläpito on todella helppoa ja riskitöntä. Ainakin OP:n tapauksessa,  huollot esimerkiksi sisältyvät leasing-sopimukseen joten mitään yllättävää kuluerää ei pääse syntymään.

Kuva 2. OP-kulku sopimuksen sisältö (lähde: https://op-kulku.fi/palvelu)


Oma hintahaitari kuukausittaiselle leasing-sopimukselle oli jossain 400-500 euron välissä. On helppo arvata, että Tesla ei sillä rahalla irtoa. OP:llä tähän hinta luokkaan osui Nissan Leaf ja Hyundai Ioniq. Näiden autojen varustelussa, ei ollut paljoa eroa. Valitsin Leaf:n, koska minulla on aiemmin ollut Nissan Qashqai ja olin siihen silloin tosi tyytyväinen. 









Auto oli koeajossa meillä viikonlopun yli ja täytyy sanoa, että sen ajomukavuus oli yllätävän hyvä. Eihän se mikään prämeä kärry ole, mutta toisaalta ei "tanssiaisten" ruminkaan pari. Se varmasti täyttää ruutunsa eli sillä pystyy siirtymään paikasta toiseen. Valmistaja ilmoittaa auton toimintasäteeksi 280km (WLTP). Koeajon perusteella se  vaikutti jäävän hieman tätä pienemmäksi, mutta se ei yllätä. Omat haasteensa toki sähköautolla on, varsinkin pitkillä matkoilla. Tunnin latausaika 250km välein hidastaa matkan tekoa jonkin verran ja voi joskus vaatia vähän ennalta suunnittelua. Toisaalta omat matkat koostuvat pitkälti n. 20 kilometrin työmatka-ajosta.

4-vuoden leasing:n sopimuksen hinnaksi tuli 435 euroa per kuukausi. Jos olisin hankkinut samaisen auton omistukseen niin hinta olisi ollut noin 40t euroa. Siitä jokainen voi laskea, kuinka kannattavaa leasing-autoilu on. Vaivattomuus ja riskittömyys olivat minulle kuitenkin yhdet tärkeimmistä avaintekijöistä.

Seuraavaksi sitten ihmetellään miten järjestää oma kotilatauspiste. Sellainen tarvitaan koska muutoin auton latausaika on todella pitkä, luokkaa 22 tuntia. Toki toinen vaihtoehto olisi käyttää yleisiä latauspisteitä. Nykyinen työnantajani tarjoaa myöskin sähköautojen lataus mahdollisuutta. Mielestäni on kuitenkin huomattavasti helpompaa kun sellainen löytyy myös omasta kotoa. 
Jonkin verran olen ehtinyt tutkimaan mitä latauspisteen hankinta maksaa.. Muutaman referenssin perusteella hinnat näyttäisi pyörivän asennus huomioiden noin 1500-3000 euron välillä. Järkevin vaihtoehto mitä olen toistaiseksi löytänyt on Webaston valmistama latauspiste. Se on yksi edullisimmista vaihtoehdoista. Sillä on mahdollista ladata 3-22kW:n teholla eli auton akun saa täyteen tarvittaessa melko nopeasti.


No niin, siinä on ensimmäiset ajatukset uudesta sähköautosta. Nyt sitten odotellaan auton toimitusta joka osuu jonnekkin huhti-toukokuu akselille. 

Seuraavassa kirjoituksessa ihmetellään mitä tammikuu toi tullessaan...

-Tommy



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toukokuun tuotosta

Moi, Turha kai sanoa, että toukokuu on paketissa, koska nyt mennään jo pitkällä kesäkuussa. Kaikkien kiireiden keskellä, on ollut vaike...