sunnuntai 24. maaliskuuta 2019

Uusi järjestelmä toimii nyt täydellä teholla


Uusi aurinkopaneelijärjestelmä nyt asennettu ja täysin toiminnassa. 

Tässä vaiheessa, kun järjestelmän speksejä ei enää pysty muuttamaan, niin kaipa sitä voisi sanoa lopulliseksi. En osaa sanoa kuinka monta tarjousta kaikkinensa pyysimme eri spekseillä, mutta sanotaan niin, että nälkä kasvoi syödessä 😊 Olemme lopputulokseen kuitenkin todella tyytyväisiä. Perjantaina 22.3., joka oli verraten pilvetön päivä, paras hetkellinen tuotto oli noin 9000 wattia ja päivän  kokonaistuotto 54kW.  Verrattaessa kahta samankaltaista pilvistä päivää (17.3 & 19.3), uuden järjestelmän myötä sähkönkulutuksemme laski noin 30%. Aivan käsittämättömän paljon! Myönnetään, että verrattava ajanjakso on todella lyhyt, mutta joka tapauksessa alku vaikuttaa todella lupaavalta.


 KUVA 1 & 2. Maa-asennustelineet

Suurin vaikutus sähkökulutuksen laskuun on mielestäni älyohjausjärjestelmällä, joka asennettiin uusien paneeleiden yhteydessä. Lisätuotto uusien paneeleiden myötä toki laskee kulutusta myös, mutta tilanne oli jo ennen uuden järjestelmän asennusta se, että huomattava osa tuotosta myytiin valtakunnan verkkoon. Siksi olikin tärkeää löytää keino itse tuotetun sähkön kulutuksen kasvattamiseksi. Yksi tälläinen keino on pakkosyöttää ylituotanto vesivaraajalle ja tilauksessa olevalle sähköautolle.



KUVA 3 & 4.  Uuden järjestelmän vaihtosuuntaaja ja osaan paneeleista kytketyt optimizerit

Lopullinen järjestelmä, vanhempi osa mukaanlukiuen, koostuu 53 paneelista, joiden yhteenlaskettu teho on 14455 wattia. Asennuksen osalta koettiin pieniä haasteita, mutta kaikki saatiin loppuen lopuksi selätettyä. Tästä todella suuri kiitos My-Solarille. Heidän asiantuntemuksensa aurinkoenergian ja talojen automaatiojärjestelmien osalta on todella rautaisaa. He hoitivat asennuksen viimeiseen asti erinomaisesti. Edes routa tai idiootin lailla rakennettu LVI-järjestelmä eivät lopulta aiheuttaneet ylitsepääsemättömiä haasteita.



 KUVA 5 & 6 . Katolle asennetut lisäpaneelit

Talomme LVI-järjestemä oli jostain käsittämättömästä syystä rakennettu siten, ettei ilma-vesilämpöpumppua käytetä lainkaan lämminvesivaraajan lämmitykseen, vaan käyttövesi lämmitettiin tähän asti ainoastaan sähkövastuksen avulla. Joku viisaampi toivottavasti osaa kertoa syyn tähän, vaikkakaan itse en logikkaa ymmärrä.

Onneksi vesivaraajan lämmitys oli järkeistettävissä älyohjauksen avulla. Sen avulla ylituotanto ohjataan vesivaraajan lämmitykseen siten, että ylituotantosähkön  avulla lämmin vesi lämmitetään 85-88 asteiseksi. Tällä tavoin käyttövesivaraaja on  käytännössä talomme lämpöakku ja toisaalta, iltaisin sen lämmittämistä varten ei kulu läheskään niin paljoa sähköä

KUVA 7. Maaliskuun kulutuslukemat (uusi järjestelmä otettiin käyttöön 19.3)

Entäpä paneeleiden asennukset sitten? Esteettisistä syistä alkuperäistä suunnitelmaa hiukan rukattiin. Pihavaraston kylkeen suunnitelluista 10 paneelista kaksi on tarkoitus siirtää toisaalle. Loppusijoitus paikka on vielä auki. Siirron myötä lopulliset telineet tulevat istumaan maisemaan huomattavasti paremmin.

Muutoksen jälkeen paneelien jakauma on:

1. aamuaurinko 9 paneelia (a 275W) = 2475W
2. päiväaurinko 24 (a 270W) + 12 (275W) = 9780W
3. ilta-aurinko 6 (a 275W) = 1650 W

Uuden järjestelmän myötä SMA:n liveseuranta portaali muuttui huomattavasti hyödyllisemmäksi. Saman portaalin avulla saamme tietää reaaliaikaisesti sähkön omatuotannon määrän, kuin myös verkosta ostettavat sähkön määrän. Vielä toistaiseksi kahta järjestelmää ei ole kytketty toisiinsa, joten kokonaistuoton määrää ei pysty seuraamaan portaalin avulla.



Kuva 8. Reaaliaikainen tuotetun ja ostetun sähkön määrä


Kuva 9 & 10. Päiväkohtaiset raportit tuotetun- ja ostetun sähkön määrästä

Mitä ajatuksia on herännyt uudesta järjestelmästä?

Uusi järjestelmä vaikuttaa toimivan todella hyvin. Nyt tuottoa saadaan huomattavasti tasaisemmin koko päivän ajan kuin aiemmin.

Auton latausta ei olla vielä päästy hyödyntämään, koska toimitus antaa vielä odottaa. Siinä vaiheessa, kun auto toimitetaan pihaan, saadaan järjestelmää käytettyä huomattavasti tehokkaammin hyödyksi.

KUVA 11. Sähköauton latauspiste

Vielä toistaiseksi on mahdotonta sanoa, miten kannattavaa uuden  järjestelmän hankinta oli, tai kuinka kauan sen takaisinmaksu kestää. Toisaalta takaisinmaksuaika ei ollut meidän päälimmäinen intressi, vaan halusimme ennemmin leikata nykyistä sähkönkulutustamme, ja siten minimioida tulevien sähkönhintojen korotukset.

Siinä ensimmäisiä ajatuksia uudesta järjestelmästä…

-Tommy



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Toukokuun tuotosta

Moi, Turha kai sanoa, että toukokuu on paketissa, koska nyt mennään jo pitkällä kesäkuussa. Kaikkien kiireiden keskellä, on ollut vaike...